Вихлопна система автомобіля комплексний вузол, що складається з різних компонентів. Вони виконують різні завдання, а сам тракт об'єднаний в єдину герметичну систему за допомогою сполучних труб. У деяких ситуаціях в вихлоп встановлюють невелику деяку деталь, яка носить назву - обманка лямбда зонда.
Давайте розглянемо питання, що це за виріб, яку функцію виконує і навіщо його встановлюють в систему вихлопу?
Призначення лямбда зонда у вихлопній системі автомобіля
Спочатку зазначимо навіщо потрібен взагалі лямбда зонд, його друга назва кисневий датчик. При працюючому двигуні відпрацьовані гази через випускні клапани потрапляють у вихлопний тракт. Такі гази є продуктом горіння паливної суміші. Вони мають свій хімічний склад, де одним із компонентів є кисень.
Встановлений кисневий датчик вимірює його величину в газах у режимі реального часу, а дані про вимірювання передає на бортовий комп'ютер. Це дає можливість системі керування автомобіля підкоригувати паливну суміш. За необхідності зменшити або навпаки збільшити подачу палива в двигун, залежно від режиму їзди та інших причин.
Лямбда зонд діагностує стан згорілої суміші, і за величиною кисню в складі допомагає комп'ютеру правильно складати суміш у наступну ітерацію роботи мотора. Цим займається перший кисневий датчик, їх часто встановлюють два.
Другий ставиться відразу за каталітичним нейтралізатором (каталізатором). Ця деталь займається очищенням вихлопних газів від найбільш шкідливих для екології домішок. Так ось другий лямбда зонд діагностує вже правильність роботи каталізатора, вимірюючи рівень кисню в газах, що пройшли через цю деталь.
Навіщо необхідно встановлювати обманку?
Уявімо собі ситуацію, коли каталізатор зламався або власник автомобіля вирішив зовсім видалити його, а це в нашій країні дуже поширене явище. Ця запчастина дуже дорого коштує, і для стареньких машин часто вдаються до такої дії, як остаточне видалення каталітичного нейтралізатора з вихлопу. Хоч це і шкодить екології.
Другий лямбда зонд, для простоти не вживатимемо слово "другий", виявить підвищений вміст кисню у відпрацьованих газах, а комп'ютер або автоматична система керування транспортним засобом на панелі водія в салоні запалить помилку роботи двигуна або Check Engine.
У звичайній ситуації така помилка, це серйозно, тому потрібно, щоб вона не спрацьовувала через видалений каталізатор, саме для цих цілей і ставлять обманку лямбда зонда. Вона допомагає усунути помилку Check Engine, що загоряється на панелі.
Які обманки кисневого датчика бувають?
Існують різні автомобілі за віком та екологічним стандартом, тому й обманки не є уніфікованими виробами, а можуть відрізнятися за принципом роботи. Давайте перерахуємо їх за видами:
- Механічні для стандартів Євро-1 і Євро-2 - звичайний болт з невеликим отвором, через який обмежено потрапляють відпрацьовані гази на реальний кисневий датчик. Цього в простому випадку виявляється достатньо, щоб Check Engine не загорявся.
- Механічні (міні-каталізатор) для Євро-2 і 3, рідко для Євро-4 - на реальний датчик встановлюється насадка типу болта, де є надбудова, що являє собою мініатюрний каталізатор, він буде робити очищення відпрацьованих газів, але тільки тих, які потрапляють для аналізу на реальний лямбда-зонд. У підсумку ми отримуємо "правильне" значення і помилка не загоряється.
- Електронна плата для Євро-4 і 5, можна і для ранніх варіантів цього стандарту - сам зонд залишається на місці, але в дріт, що з'єднує його з комп'ютером, встановлюється електронна плата. Вона спотворює дані, що подаються на комп'ютер, так, щоб помилка зникла, а керуюча автомобілем програма розуміла, що несправності немає.
- Перепрошивка керуючої програми авто - це делікатне втручання, його можна робити тільки тоді, коли ви або фахівець розуміє всі можливі наслідки. Суть ідеї в тому, щоб перепрошити програмне забезпечення так, щоб воно не помічало проблеми лямбда зонда взагалі, а в іншому працювало в штатному режимі.
Останній випадок може виявитися негативним, якщо зробити помилку. Це призведе до того, що керуюча програма працюватиме некоректно для всієї машини. Перед використанням такої процедури переконайтеся, що майстри знають свою справу.
Також важливо вказати на те, що для різних автомобілів ставляться різні обманки, і мова тут не тільки в екологічному стандарті. Виконання лямбда зонда може бути різним у різних автомобілів, місце його розміщення тощо. Тому варто насамперед звертати увагу на такі обманки кисневого датчика, які створені для конкретних моделей і марок автомобілів.
Це означатиме, що для даного авто проблема має конкретне, а не загальне рішення, а значить експериментувати не треба, достатньо просто встановити обманку, за умови, що ви видалили каталізатор з вихлопної системи.